خاموشی ۹۰ و جولان برنامه های ورزشی

اعلام سوژه برنامه آینده توسط مجری برنامه نود باعث شد که دست های پنهان تصمیم به تعطیلی برنامه نود بگیرند و تعطیلی بازی های لیگ را بهانه مناسبی برای رسیدن به این هدف خود قراردهند. از طرفی برنامه های مختلف ورزشی با پخش نشدن برنامه نود مخاطبین بیشتری را پای گیرنده های رادیویی و تلویزیونی کشانده و به واکاوی مسائل پیش آمده در ورزش کشور پرداختند.

در طول هفته های گذشته و در پی اتفاقات عجیب و غریبی که در ورزش کشور انجام شد برنامه های ورزشی رادیو و تلویزیون در غیاب برنامه نود بیکار ننشسته و با برگزاری مناظره های تلویزیونی و رادیویی از برخی ابهامات موجود در ورزش کشور پرده برداشتند.


به گزارش خبرنگار سرویس ورزشی «فردا» اواخر هفته گذشته برنامه های مختلف ورزشی که با پخش نشدن برنامه نود مخاطبین بیشتری را پای گیرنده های رادیویی و تلویزیونی کشانده بودند با پخش این مناظره ها به واکاوی مسائل پیش آمده در ورزش کشور پرداختند.

یکی ازمهمترین اتفاقاتی که طی روزهای گذشته بر ورزش کشور گذشت تصویب طرح تشکیل وزارتخانه ورزش و جوانان در مجلس شورای اسلامی بود که با مخالفت روسای ۲ سازمان ملی جوانان و تربیت بدنی روبه‌رو شد . اما موافقت اکثریت مجلس با تشکیل این وزارتخانه دولت را درمقابل عمل انجام شده قرار داد.

در این بین برنامه خانه ملت در شبکه اول سیما با ترتیب دادن مناظره ای میان یک مخالف و یک موافق این طرح ازمیان نمایندگان مجلس به واکاوی این موضوع پرداخت. از سوی دیگر نیز بهرام شفیع هم با ترتیب دادن گفتگویی مابین مصطفی هاشمی طبا و حسن غفوری فرد به موضوع ادغام دو سازمان ورزش و ملی جوانان پرداخت.

در یکی از مهمترین برنامه های پخش شده در رادیو برنامه ۴٫۲٫۲ یکی از مهمترین سوژه های برنامه نود را که می توانست بینندگان بسیاری را نیز به خود جلب کند، در مناظره ای رادیویی ترتیب داد که طی آن واعظ آشتیانی و فتح الله زاده که مدت هاست با یکدیگر مشکل دارند به گفتگوی رو در رو پرداختند.

فردوسی پور شامگاه روز دوشنبه سیزدهم دی ماه در آخرین برنامه خود پیش از آغاز جام ملت ها عنوان کرد که هفته آینده مناظره ای در برنامه نود برپا خواهد کرد که طی آن نمایندگان موافق و مخالف با طرح انتقال تیم نفت تهران به استان مرکزی، رودر روی هم به گفتگو بپردازند. اما این برنامه بدون اعلام قبلی پخش نشد تا اینکه علی اصغر پورمحمدی ـ مدیر شبکه سه در پاسخ به پرسشی درباره ی پخش نشدن برنامه «۹۰» ،  به روی آنتن رفتن این برنامه را به برگزاری مسابقات لیگ فوتبال کشورمان منوط دانست.  وی همچنین گفته بود برنامه «۹۰» به دلیل تعطیلی لیگ پخش نشد و با آغاز لیگ فوتبال، «۹۰» هم پخش می شود.

این در حالی است که با به وجود آمدن اخبار مهمی چون وزارتخانه ورزش، انتقال تیم های پایتخت به شهرستان ها و مسابقات تیم ملی در جام ملت های آسیا، بیش از هر زمان دیگری نیاز به پخش برنامه نود احساس می شد.

تعطیلی برنامه نود نیز باعث شد تا راه برای سایر برنامه های ورزشی صدا و سیما بازترشود تا در این هفته های جنجالی ورزش خود را به عنوان جایگزین پربیننده ترین برنامه تلویزیون معرفی کنند.

 اعلام سوژه برنامه آینده توسط مجری برنامه نود باعث شد که دست های پنهان تصمیم به تعطیلی برنامه نود بگیرند و تعطیلی بازی های لیگ را بهانه مناسبی برای رسیدن به این هدف خود قراردهند.

در این بین اغلب کارشناسان و بینندگان این برنامه معتقدند که نود پربیننده ترین برنامه صدا وسیماست. حتی آنهایی که در پاره ای از اوقات با عادل فردوسی پور یا برنامه نود دچار مشکل شدند نیز بر این امر صحه می گذارند. یکی ازاین افراد اصغرشرفی است که معتقد است در برنامه نود هم ممنوع التصویر است و هم ممنوع الصدا‍؛ ولی این برنامه را دوست دارد.

شرفی در گفتگو با خبرنگار سرویس ورزشی «فردا» خاطر نشان کرد: برنامه نود پربیننده ترین برنامه تلویزیون است و با بودن عادل فردوسی پور که همه به صحبت هایش عادت کرده اند این برنامه قوت می گیرد. چراکه این برنامه در کنار احساس مردم است و نمی توان این احساس را با پول و فشار و مقام به دست آورد.

پیشکسوت فوتبالی کشورمان همچنین ادامه داد: بودن برنامه نود خلیلی مفید است و باید هرچه زودتر برنامه نود به روی آنتن برگردد . ضمن اینکه اصولا اینگونه بوده که هرمکانی ورزشی که باز می شود یک فضای نامناسب جامعه از بین رفته و بسته می شود.

وی در پایان اظهارات خود از تمایلات مردم نسبت به این برنامه سخن گفت: هیچ برنامه ای را نمی توان ایجاد کرد که طی آن مردم تا ساعت ۲ نصفه شب پای گیرنده های تلویزیونی خود بنشینند. صحبت های ورزشی این برنامه مردم و جوانان را به سمت ورزش هدایت می کند و تعطیلی آن فضایی برای به وجود آمدن مکان های مضر و خطرناک برای جوانان خواهد بود.

برنامه نود در سال های اخیر کمک های فراوانی را به فوتبال کشور کرده است. به طوری که می توان گفت هر هفته که این برنامه پخش می شود فوتبال ایران را چند ماه جلوتر انداخته و رسیدگی به حواشی موجود در فوتبال نیز موجب می شود تا اهالی این ورزش بیشتر مراقب رفتار و حرکات خود باشند. پیگیری موضوعات داوری نیز که در سال های اخیر به شدت روند نزولی داشته نیز یکی از رسالت های برنامه نود است که گاها موجبات ناراحتی داوران را نیز به همراه داشته است.

اما در این بین هومن افاضلی با حاشیه پردازی برنامه نود مخالف است. افاضلی می گوید اگر بخواهیم یک اشکال فلسفی از برنامه نود بگیرم این را باید بگویم که پردازش مسائل حاشیه ای در این برنامه بیش از متن است.

این کارشناس فوتبال کشورمان که فعلا برای مدت کوتاهی هدایت تیم ملی امید را نیز برعهده دارد به خبرنگار ما گفت: فکر می کنم برنامه نود مثل همه برنامه های دیگر نکات مثبت و منفی خود را دارد. ولی این برنامه در این سال ها به فوتبال ایران کمک های شایانی کرده و اشکالات آن را برطرف نموده است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: البته نود نقاط ضعف و اشکالاتی هم دارد و باید خود را پالایش کرده و این نقاط ضعف را برطرف نماید.

افاضلی همچنین تصریح کرد: بودن نود بهتر از نبودن آن است. مسئولین سازنده این برنامه مدام باید برنامه را بهتر کنند و اشکالات و نواقص آن را برطرف سازند. اما یکی از مهمترین کارهایی که برنامه نود در طول این سال ها انجام داده است بحث انتقال تیم هاست که پرداختن به آن به سود فوتبال شد.

این کارشناس فوتبال کشورمان در پایان عنوان کرد: در مجموع فردوسی پور تمام تلاش خود را کرده است وهرچند برخی اوقات با دیدگاه او مشکل داشتم اما در کل بر این باورم که برنامه نود به سود فوتبال ایران است.

بیژن ذوالفقار نسب نیز که یکی از کارشناسان اصلی این برنامه در سال های گذشته بوده است در گفتگو با خبرنگار «فردا» در تحلیلی کوتاه برنامه نود را پربیننده ترین برنامه صدا و سیما و پرمخاطب ترین برنامه کشور خواند و اظهار داشت که وقتی میزان تمایلات و علاقه مندی مردم نسبت به این برنامه مشخص است نباید حرفی از تعطیلی آن زد.

با این همه برنامه نود بیش از یک دهه است که به واکاوی مسائل موجود در فوتبال ایران می پردازد و گاهی اوقات مسائلی را برملا می سازد که توانسته به شفاف سازی فوتبال ما کمک کند و  با گذشت بیش از ده سال ،این برنامه جای خود را در میان مردم حفظ کرده و عنوان پربیننده ترین برنامه تلویزیونی را به خود اختصاص داده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد